În calitate de terapeut primesc foarte multe întrebări legate de stretching și importanța acestuia, drept pentru care în materialul de mai jos vom afla împreună informații utile despre această metodă kinetică.

Ce este stretching-ul?

Atunci când vorbim despre stretching, ne referim la întinderea unei grupe de muschi. Stretching-ul inseamna o mișcare de mobilitate care se oprește la punctul maxim timp de 10-30 de secunde și care poate fi aplicată la toate grupele musculare. Este una dintre cele mai utilizate metode adresate muschilor, ligamentelor și articulațiilor. Asadar, stretching-ul este o metoda kinetica extrem de utila pentru reobtinerea unei amplitudini normale de miscare.

Câte tipuri de stretching muscular exista?

Stretching dinamic: Se realizeaza prin miscari voluntare lente ale segmentului, incercand sa se treaca bland peste punctul maxim al amplitudinii de miscare.

Stretching pasiv:Este realizat nu prin forta proprie musculara, ci de catre antrenorul personal sau kinetoterapeut; acest tip de stretching muscular se realizeaza numai in cadrul amplitudinii posibile de miscare. Este un exercitiu foarte bun pentru relaxarea spasmului muscular, pentru reducerea oboselii si a durerii in perioada de ,,racire” dupa efort sau antrenamente intense. Stretchingul pasiv trebuie sa dureze minimum 10 secunde, iar dupa unii autori poate merge chiar si pana la un minut.

Stretching activ:Se efectueaza prin miscare voluntara spre amplitudinea maxima posibila in care segmentul este mentinut 15-20 secunde fara ajutor din exterior; aici respiratia este foarte importanta. Intinderea se va face pe un expir lent si prelungit. In acest fel, respiratia este utilizata ca o ,,pompa” in timpul stretching-ului pentru cresterea fluxului sanguin intramuscular. Este o metoda de crestere a flexibilitatii active folosita foarte mult in exercitiile de tip pilates sau yoga.

Stretching balistic:Se realizeaza activ. Exemple: exercitiile de flexie si extensie ale trunchiului, unde se incearca sa se treaca peste amplitudinea de miscare in forta si cu rapiditate.

Care sunt beneficiile reale ale exercitiilor de stretching muscular?

-creste flexibilitatea articulatiilor si muschilor;
-determina o stare de bine fizica;
-creste abilitatea de a invata sau performa diferite miscari;
-determina o constientizare asupra propriului corp;
-determina relaxare fizica si psihica;
-scad durerile musculare si tensiunea musculara;
-realizeaza incalzirea tesutului.

De ce este important sa facem stretching muscular?
Stretchingul este necesar atat inainte de antrenamente, cat si dupa acestea. Practicarea stretching-ului te ajuta sa castigi si sa iti pastrezi flexibilitatea, sa iti stimulezi sistemul limfatic, sa iti relaxezi musculatura intregului corp si sa poti executa miscările din viata de zi cu zi cat mai bine si mai usor. De asemenea, stretching-ul nu relaxeaza doar muschii, ci si mintea si te ajuta astfel sa te deconectezi si sa poti scapa de stresul acumulat pe parcursul zilei.