Masajul sportiv constă în aplicarea tehnicilor de masaj pentru îmbunătățirea performanțelor sportive. Are ca scop susținere și stimulare în activitatea sportivă.

Masajul sportiv poate fi aplicat in urmatoarele situatii:

  • in perioada pregatitoare (de obicei dupa antrenament);
  • in perioada competitionala, inainte de probe, sau dupa probele sportive;
  • in perioada de refacere si recuperare medicala
  • in cazul accidentelor si imbolnavirilor specifice, dupa cum urmeaza:
    a) in cazul leziunii tesuturilor moi periferice;
    b) in cazul leziuniilor musculare si tendinoase;
    c) in accidentele articulare;
    d) in accidentele osoase;
    e) in leziunile nervilor periferici;
    f) in cazul unor tulburari functionale;
    g) in cazul aparitiei supraantrenamentului;
    h) in cazul epuizarii fizice.

Știm deja că în activitatea sportivă, periodic apare oboseala musculară. Există foarte multe procese biochimice desfășurate la nivelul fibrei musculare care produc incapacități sau contracții, toate acestea scad randamentul sportivului și implicit reduce preformanța. Aceste proceduri de masaj îmbunătățește elasticitatea și întârzie momentul acumulării de toxine în organism. Fiziologia sportivului precizează că înaintea unor antrenamente, dar mai ales înaintea competiţiei, la sportivi se manifestă aşa-zisa „stare de start”, un complex de manifestări comportamentale neuropsihice şi vegetative (cele endocrine, metabolice, prezente şi ele, sunt mai puţin vizibile)

Există mai multe proceduri de masaj în cazul sportivilor, însă toate se încadrează cu prioritate în masajul profilactic. Indiferent că vorbm despre un masaj de întreținere sau unul terapeutic, masajul in sine pune accent pe prevenirea si tratarea traumatismelor si contracturilor la nivelul muschilor, tendoanelor, articulatiilor si ligamentelor. Nu trebuie sa fiti neaparat sportiv de performanta ca sa beneficiati de masaj sportiv, acesta putand fi efectuat oricarei persoane care face sport de 2-4 ori pe saptamana, celor care au dureri musculare sau sunt supusi unor antrenamente dure periodioce.

Avem 4 clase de masaj atunci cand vorbim despre masajul dedicat sportivilor sau a persoanelor active:

Masajul sportiv de reabilitare – Scopul principal este înlaturarea durerilor și eliminarea contracturilor
Masajul Tonic – este masajul făcut cu regularitate, cu scopul de a permite sportivului să se antreneze mai intens.
Masaj sportiv inainte de antrenament sau competitie – un masaj de stimulare, un o combinație între masajul clasic si deep tissue
Masaj sportiv dupa antrenament sau competitie – este masajul făcut după competiții sau antrenamente, atunci când organismul a fost supus unui efort prelungit.